Enthousiast, veel kennis, motiverend
Het zijn niet alleen vreemde en complexe tijden, maar voor mij als ondernemer ook uitdagende tijden. Al langere tijd heb ik het idee mijn cursussen ook in een digitaal format aan te bieden. Voor ik dat ging doen wilde ik praktijkervaring hebben: letterlijk voor de klas staan dus!
Na de cursus Design & Illustratie acht keer ‘live’ gegeven te hebben, kwam COVID-19 om de hoek kijken, en werd ik plots gedwongen mijn digitaliseringsplannen per direct uit te voeren. Soms heb je zo’n stok achter de deur gewoon nodig. Met mijn volle enthousiasme en doorzettingsvermogen ging ik in maart aan de slag…
De opzet van de cursus was heel helder, en er kwamen interessante onderwerpen aan bod. Alle informatie is erg bruikbaar in de praktijk. Daarnaast was het leuk te zien dat de docent erg enthousiast was over haar vak, dit werkt heel aanstekelijk. Ik heb echt zin gekregen om mijn volgende figuren beter te gaan ontwerpen!
Als een malle begon ik met het ombouwen van het programma. Ik heb uren en uren tegen mijn laptop gepraat, zonder enige feedback te krijgen. Met dank aan de tool ‘Loom’ heb ik het theorie gedeelte van mijn cursus volledig in video’s opgenomen. Ik kwam er achter dat wanneer ik (in het Engels) tegen een laptop praat, zonder feedback te krijgen, ik tergend langzaam lijk te gaan praten. Lang leve Loom waar je video’s kan versnellen! Hierdoor kon iedereen de video’s in zijn/haar eigen tempo doornemen.
Complimenten aan Lonneke voor het zo snel omzetten van de cursus naar een online variant. Loom werkte erg prettig en door het inleveren van mijn opdrachten heb ik alsnog goede feedback kunnen ontvangen.
De filmpjes online waren erg fijn en duidelijk. Nu was het ook mogelijk nog een extra te luisteren, en dat was heel handig.
Op mijn website maakte ik (verborgen) webpagina’s voor elke cursusgroep, waar ik wekelijks de nieuwe video’s, passend bij het weekthema, kon toevoegen. Tot een maand na de cursus konden de deelnemers hier terugkeren om opnieuw de video’s te bekijken. Ook kregen de promovendi hier de opdrachten, die we vervolgens in de wekelijkse live sessie in Zoom bespraken. Na elke live sessie ontvingen deelnemers een samenvattingsemail, met de ‘highlights’ van de online sessie.
Boeiende bruikbare info, haalbare huiswerkoefeningen, persoonlijke feedback, variatie in digitale lessen door break out rooms, groepsoverleg en losse filmpjes.
Huiswerk konden de promovendi insturen, waarop ze -wederom per video- mijn feedback ontvingen.
Het feit dat de trainer persoonlijk feedback gaf op je huiswerk was erg waardevol.
Inmiddels heb ik de evaluatie van de eerste groep ontvangen. Uiteraard blijven er punten die we kunnen gaan verbeteren, en daar werk ik hard aan! Inmiddels loopt een tweede volledig digitale groep en lijken de reacties tot nu toe positief.
De cijfers die ik van de eerste online groep kreeg liegen er niet om, ik was niet de enige die enthousiast was! Ik heb de resultaten zoals ik ze van de Radboud kreeg een kleine make-over gegeven, wellicht weer materiaal om in de cursus op te nemen…
Ik heb de resultaten zoals ik ze van de Radboud kreeg een kleine make-over gegeven, wellicht weer materiaal om in de cursus op te nemen…
Ik ga door met het aanbieden van digitale cursussen. Het aanbod is inmiddels uitgebreid met de cursus ‘Dashboard design’, uiteraard ook volledig online te volgen!
Van data-centered naar user-centered design