Beroepsdeformatie: op zoek naar datavisualisaties en infographics bij de koffie….
Afgelopen zaterdag strandden mijn vriend en ik tijdens een mooie wandeling bij het koffietentje ‘First things first’ bij het Honig Complex in Nijmegen. Wanneer ik in een dergelijke locatie boeken en tijdschriften zie liggen zoek ik altijd een exemplaar uit die op een of andere manier mijn aandacht trekt.
Zo kwam ik terecht bij het Volkskrant Mode Magazine van 7 september 2019, mede omdat ik laatst op de foto ben gezet door één van hun vaste fotografen. Ik was natuurlijk benieuwd naar meer van haar werk.
Zoekende naar haar naam kwam ik deze ‘hoedenmatrix’ tegen. Ik heb er vooral hard om moeten lachen en wilde jullie deze niet onthouden. Zo zie je maar: zelfs in een modetijdschrift kan een datavisualisatie zeer passend zijn! Doel van deze infographic is duidelijk puur gericht op vermaak. Ik denk niet dat iemand na het zien van deze hoedenmatrix naar de winkel rent om te gaan shoppen…
Minimaal, maar toch nog twee puntjes…
Ow my… Dat is vreselijk. Waarom stel ik mezelf deze vraag?! De ‘veiligste’ optie is de zonneklep van Pringle, of de muts van Kenzo. Maar een beetje saai is het ook wel.
Dus op naar een nieuwe selectie. Ik merk dat de assen me helpen bij het bepalen waar ik zou moeten zoeken naar mijn ‘ultieme’ hoed!
Teveel toeters en bellen past me niet, maar een beetje formaat kan ik best hebben. Ik kom uit bij het asymmetrische exemplaar van RVDK. Beetje jammer dan weer dat ‘ie zwart is… Kleur had wel gemogen! Het panterprint hoedje van Christian Dior is een goede tweede wat mij betreft.
Tijdens deze wandeling had ik echter nog het meest aan mijn capuchon!
Van data-centered naar user-centered design